返回列表 回復 發帖

20999

Bali, 19. november:? Følgende er teksten til statsministeren, Dr. Manmohan Singh uttalelse på niende ASEAN-India toppmøtet i Bali, Indonesia:?
Det er en glede for meg å være blant venner i dag. Byen Bali illustrerer de eldgamle sivilisatoriske koblinger mellom India og Indonesia, og faktisk mellom India og Sørøst-Asia.? Jeg takke deg, herr president, for å arrangere den niende ASEAN-India Summit, og for de gode ordninger gjort for vårt møte.?
Jeg ønsker å begynne med å uttrykke Indias solidaritet med folket i Kambodsja og Thailand som de håndtere flommen som har dårlig tegnet sine land.? India er svært fornøyd med praktiseringen av årlige toppmøter med ASEAN. Vårt samarbeid med ASEAN er en av hjørnesteinene i vår utenrikspolitikk, og grunnlaget for vår Look East politikk.?
I den relativt korte perioden av vår fulle dialog samarbeid med ASEAN har vi fått på plass en rik agenda for samarbeid. Dette har kommet både av oss og bidrar til prosesser av integrering og transformasjon av Asia-Pacific-regionen.?
Siden vår siste toppmøtet i Hanoi, har vi gjort konkrete fremskritt.? På handel og økonomiske fronten, har India-ASEAN Free Trade Agreement for handel med varer tre i kraft i alle ASEAN-landene og India etter at den ratifiseres av Kambodsja på første august 2011.?
Indias handel med ASEAN har økt med 30 i 2010 til 2011 og har passert $ 50 milliard mark. Med en slik vekst bør vi være i stand til å oppnå vår handel mål av $ 70 milliard innen 2012.?
Innvielses India-ASEAN Forretninger Fair ble arrangert i New Delhi mars 2011 sammen med møter i India-ASEAN Business Summit og Business Council. Investeringer fra begge sider er stadig økende.? Den niende ASEAN-India Økonomiske Ministers Konsultasjoner ble holdt i august 2011 i Manado. Ministrene er enige om å en strukturert privat sektor engasjement i fem områder av legemidler, innovasjon og kompetanse og opplæring, informasjonsteknologi, industri og infrastruktur.?
Jeg søker din støtte for en snarlig inngåelse av en kommersielt meningsfulle Tjenester og investeringsavtale. Dette ville skape en positiv atmosfære for gjennomføringen av India-ASEAN Comprehensive Economic Cooperation Agreement som forutsatt i vår Framework Agreement 2003. Vi bør godkjenne beslutningen tatt på den siste runden av forhandlingene i oktober 2011 til konkludere avtalen innen mars 2012.?
Den første ASEAN-India Møte om landbruk ble avholdt i oktober 2011, og det første møtet i India-ASEAN Grønn fondet ble holdt i Kambodsja i oktober 2011.? At Summit i fjor, hadde vi kalt for å utvikle en langsiktig visjon for det strategiske partnerskapet mellom ASEAN og India. Vi har tatt det første skrittet i denne retningen ved å konstituere ASEAN-India Eminent Personer Group. Konsernet har fått i oppdrag å utarbeide en ASEAN-India Vision 2020-dokument og har allerede hatt to møter i august 2011 og oktober 2011.?
Den vellykkede gjennomføringen av ASEAN-India handlingsplan for 2004-2010 viser spesifikke elementer av samarbeidet ble etterfulgt av en 82-punkts handlingsplan for perioden 2010-2015. Vi vedtatt denne ambisiøse planen i Hanoi Summit.?
India har oversendt en rekke samarbeidsprosjekter som en del av denne planen, så vel som en del av $ 50 millioner ASEAN-India Samarbeid fondet til ASEAN-sekretariatet. Vi ser frem til en tidlig respons fra ASEAN side.?
Utvidelse av vårt samarbeid innen vitenskap og teknologi,nike free sko, plass og informasjonsteknologi har vakt stor begeistring på begge sider. Så har også samarbeidet på området opplæring, kapasitetsbygging og kompetanseutvikling i ulike sektorer.?
Flere prosjekter er under gjennomføring under ASEAN-India Science and Technology Fund. Basert på tilbakemeldinger fra ASEAN, har vår avdeling for Space revidert forslag til et femårig prosjekt for å etablere en sporing og mottak stasjon og data prosessanlegg for ASEAN-landene og opplæring av ASEAN personell. Vi vil innkalle til et møte i Heads of Space Agencies i India og ASEAN i begynnelsen av 2012.?
Vi har allerede tilbudt å bistå i Master Plan på ASEAN IKT-tilkobling og spesielt på etablering av et e-nettverk i CLMV land for tele-medisin og tele-utdanning.? Vår erfaring med tiltak for å fremme folk-til-folk børser har vært utmerket.?
Jeg inviterer ASEAN-landene til å delta aktivt i Nalanda Universitetet prosjekt som arbeidet har begynt.? The visum ved ankomst anlegg for seks ASEAN-landene er nå på plass. Vi bør sørge for at Memorandum of Understanding på å styrke turisme samarbeid mellom ASEAN og India er signert tidligst, helst på møtet i ASEAN-India Reise ministrene planlagt å bli holdt i Indonesia i begynnelsen av 2012.?
India vertskap for en gruppe på 100 studenter fra ASEAN landene i september 2011. Basert på de positive tilbakemeldingene, vil vi øke dette antallet til 250 studenter per år.? Vi ønsker å institusjonalisere ASEAN-India Media utvekslingsprogram for en periode på tre år. Under denne India vil være klar til å være vert for to grupper av 20 ASEAN journalister hvert år og ASEAN-landene kan igjen vurdere hosting indiske journalister til ASEAN-landene.?
Større fysisk tilkobling mellom India og ASEAN er fortsatt vårt strategiske mål. Det er flere forslag som vurderes med hensyn til land og sjø-tilkobling. Disse inkluderer India-Burma-Thailand Highway,nike free, dens utvidelse til Laos og Kambodsja og utvikling av en ny motorvei også knytte Vietnam.?
Vi har også en studie på en Mekong-India Economic Corridor utført av Economic Research Institute for ASEAN og Øst-Asia som foreslår kobling av korridorene i halvøya, og muligens den nordøstre delene av India med den østasiatiske regionen.?
Jeg vil foreslå at alle disse ulike forslag bør studeres på en integrert måte av våre tjenestemenn, slik at vi tar anses beslutninger for å optimalisere våre ressurser og innsats.? India imot den voksende samarbeid med ASEAN om sikkerhetsspørsmål, og vår forening med ASEAN ledet fora . Disse har fokusert på maritim sikkerhet, antiterror-, opplæring, øvelser og katastrofehåndtering.?
Eksellenser, det gir meg stor glede å forlenge en personlig invitasjon til alle dere til å delta på den spesielle ASEAN-India Minnemedalje toppmøtet i India. Dette vil være en historisk anledning for oss. Jeg ønsker å foreslå datoene for 20 desember og 21., 2012 for toppmøtet som skal holdes i New Delhi.?
India ser frem til å jobbe tett med Kambodsja, som innkommende styreleder i ASEAN, og med alle de andre medlemsstatene å forberede seg på dette toppmøtet. Vi ønsker at toppmøtet til å være kulminasjonen av et år lang feiring av India-ASEAN partnerskap.?
Hendelsene vi foreslår å holde i oppkjøringen til toppmøtet inkluderer avholdelse av den fjerde runden av Delhi Dialog i februar 2012 og møter i ASEAN-India ministrene for ny og fornybar energi og landbruk samt en India-ASEAN Forretninger Regn,nike free run 3. Vi foreslår også en ettåring kalender av kulturelle aktiviteter.?
Vi ser frem til å organisere ASEAN-India Car Rally å markere toppmøtet. Den Rally vil tjene til å markere de sterke båndene mellom ASEAN og India, og spre budskapet om solidaritet, foretak og kreativitet som er kjennemerkene til vår region.?
Vi foreslår også å sende en Sail Training Ship Sudarshini på en ekspedisjon til ASEAN-landene langs ruten av monsunen passatvindene.? Eksellenser, tror jeg at vårt samarbeid er på rett vei. Gitt den globale økonomiske nedgangen, er det i dag en enda større trang til vårt samarbeid.?
Jeg ønsker å plassere på posten min dype takknemlighet til statsminister Hun Sen i Kambodsja for rollen som Kambodsja har spilt som Country koordinator for India.? Jeg ønsker også å nok en gang takke HE President Yudhoyono for varm velkomst og grasiøse gjestfrihet utvidet til India for dette toppmøtet. Jeg takker dere.
Related articles:
返回列表